Marketingová gamifikace

Naše webové stránky obsahují odkazy na partnerské weby. Pokud se prokliknete z našich stránek na stránky partnera a tam si zakoupíte jeho služby, obdržíme za zprostředkování provizi (Zjistit více informací). Tato forma spolupráce nijak neovlivňuje objektivnost našich recenzí. Každým nákupem přes proklik z našich stránek podpoříte naši redakci, abychom i do budoucna mohli tvořit kvalitní a užitečný obsah. Ďekujeme.

Důležité upozornění Všechny naše články píšou skuteční lidé. Nejsou to umělé texty od stroje.


WordPress Hero

Marketingová gamifikace jako výstřelek moderní doby?

Gamifikace je poměrně novou formou marketingu, která se na svět dostala už v roce 2002. Až nyní se však gamifikací zabývají nejenom veliké nadnárodní společnosti, ale také specializované firmy. O co však vlastně jde? To zjistíte níže.

TIP REDAKCE
Kromě gamifikace je i e-mailing skvělý marketingový nástroj. Přečtěte si o něm víc i s radami, jak jej využít.

Gamifikace je technika marketingu pro zvyšování zájmu klientů za využití herních prostředků. Dle Oxfordského slovníku je pak na Gamifikaci nahlíženo jako na „aplikaci typických herních elementů do ostatních činností života, například do online marketingu, pro povzbuzení interakce s produktem nebo službou“ (zdroj).

Technikou Gamifikace se v dnešní době zabývá veliký počet specializovaných agentur, které jsou však zaměřeny hlavně na HR. Cílem těchto agentur je zpříjemnit pracovní prostředí zaměstnanců za použití her. Je to např. využívání různého počtu bodů za odvedenou práci, plánování benefitů nebo designová úprava kanceláří. To vše dokáže zaměstnancům zpříjemnit jejich pracovní prostředí a motivovat je pro vyšší výkony. Jak je to ale v online marketingu?

Gamifikace se v online marketingu začleňuje do tzv. externí Gamifikace. Důvod je jasný. Externí Gamifikace má za úkol cílit na zákazníky prostřednictvím hravých způsobů her v externím prostředí firmy. Cílem však není nutit zákazníky do účastni v těchto hrách. Spíše se snažíme upravit zaběhnuté procesy tak, aby byly pro naše zákazníky zábavnější a hravější. Herní mechanismy jsou pak způsobem, jak si mohou zákazníci na firmě vypěstovat závislost a být k naším produktům nebo službám více loajálnější. Jak na to si řekneme v článku dále. Dříve je však potřeba se seznámit se samotnou motivací, která nás s hrami pojí.

Gamifikace

Motivace jako klíč k úspěchu

Důležitou roli v prostředí Gamifikace hraje motivace. Touha hrát je zakořeněna v samotné podstatě lidského bytí. A hrajeme si opravdu moc rádi. Pro výsledky jsme často schopni udělat téměř cokoli a důvod, proč to tak je, je právě motivace. Motivace v podobě obdivu ostatních lidí, kteří nedokázali nad námi zvítězit. Motivace v podobě získaných bodů za určitý úkon, který jsme provedli nebo finanční odměna, která náleží pouze a pouze vítězi. To je to, po čem toužíme, to je to, proč hrajeme.

Motivaci můžeme rozdělit na vnitřní a vnější. Vnější motivace je postavena na odměnách, které můžeme za svoje vítězství získat. Může se jednat o zisk bodů, nějakých odznaků, různých benefitů, produktů nebo peněz. Vnitřní motivace je pak vázána na naši vůli a chtění. Je utvářena v nás samotných a slouží pro sebeuspokojení. Vnitřní pocit toho, že jsme to ostatním hráčům nandali.

Děti hrající počítačovou hru

Všichni však nejsme stejní. Netoužíme po úspěších a naším cílem nemusí být vždy výhra, ale třeba jen účast na ni. Tomu se věnoval roku 1996 britský profesor Richard Bartle, který vytvořil základní typologii hráčů/zákazníků, kterým nabízíte vy svoje produkty, služby, mobilní aplikace nebo i vlastní webové stránky, na které tyto lidé přicházejí. Motivace je hnací silou Gamifikace, ale nabídnout hráči ve hře právě to, co od ní očekává, je nesmírně důležité a je to samotnou podstatou úspěšné implementace Gamifikace do firemních procesů.

V Gamifikaci se setkáme se čtyřmi druhy hráčů. V originále máme Achievers, Explorers, Socializers a Killers. Do češtiny bychom je pak mohli přeložit jako úspěšné, objevující, socializující a zabijáky. Každý z nich je jiný a každý očekává od hry něco jiného.

Achievers

Úspěšné žene do hry vidina vítězství. Chtějí se stávat mocnějšími a postupovat ve vašem žebříčku odměn. Nejde jim však o porážku ostatních hráčů, ale spíše o vlastní seberealizaci. Nejvíce se pak těší pocitu dobře vykonané práce. Často také ženou tým kupředu za úspěchy. Problém pak může nastat až v samotné hře, kde se může setkat více lidí takového typu. Pokud úspěšnému neumožníte výhru, ztratí o vaši hru zájem a uchýlí se jinam.

Vítěz hry

Explorers

Objevovatelům jde ve hře primárně o prozkoumávání a objevování někdy i naprostých detailů. Pokud vyhrají, nemají potřebu se svými úspěchy chlubit. Pro Explorers je náplní hry samotný proces objevování a nikoli jeho výsledek. Uspějete u nich tedy jasně danými pravidly nebo širší strukturou samotné hry.

Socializers

Socializující nebo také Socializers jsou zajímavou součástí herního prostředí. Nejde jim primárně o výhru, ale o lidský kontakt a společenskou interakci s jednotlivými hráči. Hlavním rysem je častá komunikace s okolím i projevené emoce během hry, na které ostatní mohou reagovat.

Piškvorky

Killers

Zabijáků je v lidské populaci nejméně. Společně se skupinou Achievers mají touhu vyhrát a být nejlepší. Samotné vítězství jim však nestačí. Naprosté spokojenosti dosáhnou až tehdy, pokud někdo jiný prohraje. Za vítězství a co možná nejdrsnější porážku nepřátel jsou velice rádi a vnitřně si ji i užívají. Pokud jim však chcete ještě přilepšit, dejte jim obdiv a respekt jejich okolí. Killers někdy i opomíjí samotný cíl hry a jde jim hlavně o drtivou porážku nepřátel, kterou by mělo vidět co nejvíce lidí.

Princip užití Gamifikace v online marketingu

Využití Gamifikace v online marketingu rozhodně není lehké a už vůbec ne za přizpůsobení se všem druhům hráčů, kteří se ve hře vyskytují. Firemní značka by se však měla na internetu snažit o zaujetí návštěvníka, vytvoření z něj svého zákazníka, u kterého následně získá důvěru a loajalitu.

Statické webové stránky požadavky návštěvníků mnohdy neplní a je často potřeba je změnit nebo optimalizovat. To samé platí i u samotné reklamy nebo mobilních aplikací. Návštěvník webu dnes spíše očekává aktivní prostředí, na kterém se může podílet a které si může sám sobě přizpůsobit. V této souvislosti se pak mluví o webu 2.0.

Web 2.0 spočívá ve společném vytváření webových stránek správcem a rovněž i jednotlivými návštěvníky webu. Pokud se budou moc návštěvníci podílet na úpravě webových stránek nebo do určité míry aspoň svých samotných profilů, může to mít za následek spuštění lavinového efektu s virálním šířením.

Strukturu webových stránek je tedy potřeba si pořádně promyslet a přizpůsobit ji nejlépe všem hráčům:

  1. Pokud máte e-shop, tak jsou nutností věrnostní body nebo odznaky, které může Achiever za svůj nákup získat. Nutností je také žebříček, ve kterém může stoupat na základě svého nákupu nebo počtu recenzí, které v obchodě udělal.
  2. Explorer zase ocení vaši strukturu webových stránek, ve kterých najde detaily o produktu, způsob využití, recenze, různé varianty produktu a v poslední řadě také video návod k použití, který shlédne. Explorer rád objevuje a zkoumá, dopřejte mu proto na webových stránkách dostatek informací. Věřte, že je opravdu někdo čte.
  3. U skupiny Socializujících zabodujete chatem s vaší firmou nebo dalšími návštěvníky webu. Tento typ lidí se rád do komunikace zapojí a nechá si od dalších návštěvníků poradit i co se týče výběru správné barvy tkaniček.
  4. Poslední skupinu Zabijáků zaujmete třeba i negativním žebříčkem zkušeností nebo recenzí, kde budou v ideálním případě vidět fotografie produktu od jednotlivých vašich zákazníků. Rád si bude mnout ruce, že jemu šla pračka zapojit bez návodu a ostatní museli chodit pro rady na váš web. Skvěle toto využívá i samotný Aliexpress, kde můžete nalézt fotky zákazníků s produktem. Snadno je pak na fotce vidět tričko, které v reálu nevypadá až tak hezky. Zabiják si je toho vědom a je velice rád, že na fotku narazil a produkt si nekoupil oproti smutnému zákazníkovi, který fotku na web nahrál.

Gamifikaci však nemusíte zahrnout jen do struktury vašich webových stránek. Její principy platí i pro internetovou reklamu nebo mobilní aplikace. Její využití pro tyto oblasti naleznete dále.

Figurky Supermaria, Luigiho a Yoshiho

Příklady gamifikace

Využití Gamifikačních prvků značně zjednodušuje orientaci v uživatelském prostředí. Gamifikaci můžete využít u webových stránek, kdy si lidé mohou lépe a hravěji osvojovat obsahy stránek. Gamifikaci použijte ovšem také v e-learningu pro vzdělávání vašich návštěvníků. U webových stránek zase můžeme použít její prvky pro odměňování uživatelů za provedení různých akcí – za počet komentářů se mohou získat různé výhody v podobě nadstandardního rozhraní profilu, výběru avatara nebo postup na vyšší úroveň žebříčku.

Gamifikaci lze využít také u samotných mobilních aplikací zaměřených třeba na zdravý životní styl – aplikace vás hlídá, zda dodržujete cviky, za jejich splnění vám přiřadí určitý počet bodů. Na konci týdne vás pak aplikace odmění za tvrdou práci jedním velikým dortem, který není jen tak pro každého.

TIP REDAKCE
Chcete vědět jak marketéri ovlivňují chování zákazníků v kamenných prodejnách? To se dozvíte v našem článku o POP materiálech.

Gamifikace se dá využít také u slevových kupónů nebo voucherů – za vyfocení se s produktem můžete získat zajímavé ceny. Proč se tedy nezúčastnit, nenahrát fotku na web a nevyhrát 20% slevu na produkt? Na stejném principu mohou fungovat také aerolinky, které vám za nákup letenky přiřadí body třeba pro nákup v jejich minibaru.

Možností, jak využít Gamifikaci a jak ji zakomponovat do vaší firemní struktury je mnoho. Nejlepším příkladem, ze kterého si můžeme něco odnést je ale firemní aplikace Foursquare.

Foursquare jako příklad za všechny

Foursquare je geolokační služba s prvky sociální sítě, která byla založena roku 2008. V podstatě se jedná o mobilní aplikaci, ve které jde o tzv. „check-iny“. Ty získáváte tak, že si spustíte aplikaci, ta vás lokalizuje pomocí GPS a vyhledá všechna místa zadaná v této aplikaci. Vy si poté vyberete, kde se právě nacházíte a „checknete“ se zde. Za každé „checknutí“ pak získáváte body i odznáčky a můžete tak soupeřit se svými přáteli v tom, kdo je více aktivní a získá více odznáčků.

Foursquare je jedním z mnoha příkladů, kde je možné Gamifikaci vidět v praxi. Dalším příkladem je i mnohem známější Pokémon Go, ve kterém chytáte pokémony pomocí pokeballů. S pokémony soupeříte, získáváte body a stoupáte v žebříčku úspěšnosti směrem nahoru. Dokonale promyšlenou gamifikační hru pak vedou k dokonalosti restaurační zařízení v Asii, která dávají členům slevy na jídlo podle úrovně, kterou ve hře mají.

logo Foursquare
Logo služby Foursquare (zdroj)

Použití některých prvků

Nemusíte být programátor, abyste mohli použít Gamifikaci. Gamifikace určitě pomáhá online marketingu, ale nemusí být zakomponována pouze do mobilních aplikací. Použít ji můžete jednoduše pro strukturu vašeho webu. Zamyslete se jen nad potřebami jednotlivých hráčů, se kterými můžete pracovat a stránky jim přizpůsobit. I tak nevíte? Zkuste tedy se svými zákazníky pracovat a zeptejte se jich, co by na stránkách uvítali za vylepšení. Zapojte je do vytváření webu a nechte je si hrát a tvořit. Minimálně se přidají Socializující a mnoho nápadů vám řeknou třeba i během pár minut.

Závěr

Takže teď už víte, co je gamifikace a jak vám toto zapojení her a správná práce s motivací může zvýšit spokojenost zákazníků a zvýšit jejich loajalitu a angažovanost. Poznáte 4 hlavní typy hráčů (Achievers, Explorers, Socializers, Killers) a máte dost příkladů, jak oslovit každého z nich. A co vy? Máte své oblíbené služby, kde si vás chytili díky gamifikaci nebo ještě lepší příklady z praxe? Dejte nám o nich vědět v komentářích!

Přidat hodnocení

WooCommerce pluginy pro české a slovenské prostředí

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..